Thursday, April 22, 2010

Een bijzondere ontmoeting ...

Miyajima, 22 april 2010 - door Marcel Mioch

Vandaag stond weer eens het mooie eiland Miyajima nabij Hiroshima op het programma. Hoewel het regende toen we aankwamen zou het een bijzondere ochtend worden.

De regen had het grootste deel van het toerisme en dus ook de heilige herten verjaagd. Niet dat ik dat vervelend vond, want nu schoten we eens lekker op. Aangekomen in de Itsukushima schrijn (de schrijn die gebouwd is in het water), verwachte mij een aangename en bijzondere verrassing.

Nabij het hoofdaltaar, waar normaliter dansers of muziekinstrumentenbespelers staan bij huwelijkceremoniƫn, stond er dit keer een mooi aangeklede zangers met een gitaar. Ik heb al veel gezien hier, maar die variant nog niet. de groepleden en ik waren net op tijd toen de Japanse zangeres Misaki begon en haar gitaarlied zong. Zelfs een aantal lokale priesters maakten foto's van haar en als zij dat al doen...

Later die ochtend had ik even de mogelijkheid haar te "interviewen" over haar bijzondere optreden in de Itsukushima schrijn in Miyajima. Van haar begreep ik dat het vandaag 22 april 2010 de dag van de aarde was. Aangezien zij een liedje had geschreven over de dag van de aarde genaamd: "Terra", kwam ze dat ten gehore brengen in de Shinto schrijn. Een prachtig voornemen, aangezien Shinto in de gedachtelijn van animisme en spiritualiteit ligt, waarbij vaak gedacht kan worden aan natuurlijke vormen, zoals wind, golven, bomen etc. Dit geloof is wordt aangehangen door een groot deel van de Japanners en wereldwijd gevolgd door 119 miljoen gelovigen. Ik mocht uiteraard ook nog samen met haar op de foto.



Wilt u meer over haar weten, bezoek dan haar Japanse website: http://www.misakix.jp/ .

Het Lied "Terra" kunt u vinden in YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=nXsJd4QYnDg&feature=player_embedded

No comments:

Post a Comment